Home » Leerplicht, Doorstroompunt en Leerlingenvervoer
Goed en efficient geregeld
Leerplicht, Doorstroompunt en Leerlingenvervoer
Het Jeugdvolgsysteem (JVS) ondersteunt gemeenten bij alles wat komt kijken rond leerplicht, voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.
De drie modules: Leerplicht, Doorstroompunt (VSV) en Leerlingenvervoer sluiten naadloos op elkaar aan en maken het werk overzichtelijk en betrouwbaar. Door slimme automatisering en heldere dashboards ontstaat er meer ruimte om aandacht te geven aan de jongeren zelf.


Leerplicht
De Leerplicht-module helpt gemeenten bij een volledige en overzichtelijke registratie van alle informatie die nodig is voor de uitvoering van de wettelijke leerplichttaken. Je ziet direct wat er op de werkvoorraad staat en kunt eenvoudig rapportages en overzichten maken. Dankzij de hoge mate van automatisering ontstaat er meer ruimte om tijd en aandacht te besteden aan de jongeren zelf. De verwerking van politiegegevens is volledig gewaarborgd, geheel conform de Wpg.
Overzichtelijk, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk
De Leerplicht-module is ontwikkeld in nauwe samenwerking met gemeentelijke professionals. Het systeem is intuïtief in gebruik, biedt uitgebreide rapportage- en filtermogelijkheden en sluit aan op lokale werkprocessen en beleidsregels. Zo beschik je altijd over een duidelijk overzicht en kun je efficiënt én zorgvuldig werken binnen de wettelijke kaders.
Veelgestelde vragen
Staat jouw vraag er niet tussen? We helpen je graag verder!
Is het mogelijk om processen automatisch te starten op basis van binnengekomen informatie?
Ja, wanneer wij van DUO een verzuimmelding ontvangen dan kunnen we op basis daarvan automatisch een proces starten. Die kan bovendien op basis van uw wensen bij de juiste collega in de caseload worden gezet waarbij wij al de eerst uit te voeren taken klaargezet hebben.
Wanneer we met verschillende gemeenten regionaal samenwerken in JVS, hoe wordt er dan voor gezorgd dat de informatie niet door de verkeerde gebruikers geraadpleegd wordt?
We zorgen ervoor dat een gebruiker wordt geautoriseerd voor datgene waartoe hij/zij bevoegd is. Dat kan in grote lijnen gaan om een gemeente. Maar het is ook mogelijk om dat per proces of velden binnen een proces te doen. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook autoriseren dat slechts een deel van het team de politiegegevens kan zien.
Is het mogelijk om op basis van persoonlijke voorkeur het werk in de caseload te sorteren?
Ja, iedere gebruiker heeft de mogelijkheid om die informatie te tonen van het proces dat hij/zij zelf belangrijk vindt. Het is daarnaast mogelijk om te filteren op welke processen je graag ziet of om processen tijdelijk even van je actieve werkvoorraad te halen.
Doorstroompunt
Voorheen RMC, voor voortijdig schoolverlaters 18–23 jaar. Wet van school naar duurzaam werk: vanaf 2026 tot 27 jaar.
De VSV-module ondersteunt gemeenten bij de uitvoering van alle wettelijke Doorstroompunt-taken voor jongeren van 18 tot 23 jaar. De module maakt het eenvoudig om deze doelgroep te registreren, te volgen en te ondersteunen. Risicogroepen komen direct duidelijk in beeld en kunnen over langere tijd worden gemonitord. Het signaleren van voortijdig schoolverlaten kan bovendien volledig geautomatiseerd worden, waardoor je sneller kunt ingrijpen waar nodig.
Inzichtelijk, efficiënt en gebruiksvriendelijk
De VSV-module is ontwikkeld met en voor gemeentelijke professionals. Het systeem geeft een helder overzicht van alle jongeren en hun trajecten, inclusief risicogroepen, en sluit aan op lokale processen en beleidsafspraken. Zo kun je efficiënt monitoren en tijdig handelen, terwijl de registratie overzichtelijk en betrouwbaar blijft.
Veelgestelde vragen
Staat jouw vraag er niet tussen? We helpen je graag verder!
Zijn er mogelijkheden om zelf te bepalen welke doelgroep we met de hoogste prioriteit willen begeleiden?
Ja, het is mogelijk om op basis van gegevens bij de personen een selectie te maken en deze groep te selecteren. Ook onze automaat biedt mogelijkheden om op basis van ontvangen gegevens van DUO personen wel of juist geen VSV proces te geven.
Bij sommige cliënten is er sprake van multi problematiek, hoe gaat de applicatie daarmee om?
Het is mogelijk om zelf te kiezen welke oorzaken, resultaten of behandelmethoden er te selecteren zijn bij een proces. Onze consultants denken hierover graag met u mee.
Leerlingenvervoer
Losse module binnen JVS, vaak samen afgenomen
De Leerlingenvervoer module helpt de gemeente met het verwerken van de aanvraag, de besluitvorming en het maken van de leerlingenvervoerbeschikking. Aanvragen worden efficiënt verwerkt, al dan niet geautomatiseerd met een formulieren koppeling, en tijdens de uitvoering automatisch heropend als de werkelijkheid daar aanleiding voor geeft. Een koppeling met de financiële administratie en vervoersplanning maakt dubbele invoer overbodig.

Veelgestelde vragen
Staat jouw vraag er niet tussen? We helpen je graag verder!
Hoe wordt een aanvraag voor het leerlingenvervoer ingediend en verwerkt?
Dat kan op verschillende manieren. Wij ondersteunen verschillende koppelmethoden waardoor de aanvraag en de ingevulde velden meteen zichtbaar worden. Het is ook mogelijk om handmatig processen te starten of om jaarlijks processen met behoud van informatie te kopiëren voor het volgende schooljaar.
Hoe is het voor een vervoerder zichtbaar als er nieuw vervoer is of als er vervoer gewijzigd wordt gedurende het schooljaar?
Het is mogelijk om een vervoerdersrapport met alle benodigde informatie en rittenschema’s te exporteren, maar ook met alle gewijzigde of nieuwe vervoersvoorzieningen. Het is ook mogelijk dat de vervoerder toegang krijgt tot de applicatie en dat zij een mail ontvangen van het systeem wanneer er een wijziging heeft plaatsgevonden, dan kunnen zij zelf het rapport ophalen.
Welke ondersteuning biedt de applicatie in het toekennen van vervoer?
Op basis van de gemeentelijke verordening leerlingenvervoer kunnen we een beslisboom aanbieden die de gebruiker doorloopt. Op basis van de gegevens in de aanvraag geeft de beslisboom aan of er recht is op vervoer en welk vervoer passend is bij de aanvraag en de verordening.


3 belangrijkste voordelen
Doorlopende lijnen
Automatiseringsmogelijkheden
Total Cost of Ownership is lager
Waarom hebben we dit gebouwd?
Het nieuwe platform is ontwikkeld vanuit de behoefte aan toekomstbestendige software die voldoet aan alle wettelijke privacy-eisen. De AVG schrijft voor dat software standaard ingericht moet zijn volgens privacy by design en privacy by default. Dat betekent dat je als gemeente alleen systemen mag gebruiken waarbij de autorisaties tot in detail geregeld zijn en privacy volledig is geborgd.
In de vorige applicatie was het niet mogelijk om dit zo precies in te richten. Met het nieuwe platform kunnen we nu wél voldoen aan de strengste privacy- en beveiligingseisen én klaar zijn voor de toekomst.

Andere oplossingen
De applicatie Openbare Orde en Veiligheid (OOV) ondersteunt gemeenten bij een veilige en overzichtelijke registratie van alle casussen binnen dit domein. Denk aan woonoverlast, uit huis zettingen of begeleiding van mensen na detentie.
De applicatie Arrangeren ondersteunt gemeenten en sociale teams bij de toeleiding naar hulp en zorg. Meldingen die binnenkomen bij jeugdconsulenten, gezinscoaches of wijkteams kunnen eenvoudig worden geregistreerd en beoordeeld.
De VVE-applicatie geeft gemeenten volledig overzicht over alle processen binnen de Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE). Kinderopvangorganisaties en consultatiebureaus kunnen hun gegevens eenvoudig aanleveren, waarna de gemeente deze centraal kan monitoren.
De MOOI-applicatie ondersteunt gemeenten bij het volledige inburgeringsproces. Vanaf de warme overdracht door het COA tot en met de Brede Intake en het Persoonlijk Inburgeringsplan (PIP) wordt alle informatie overzichtelijk geregistreerd en gemonitord.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?
We komen graag vrijblijvend langs om te kijken hoe uw administratie, processen en rapportages in het sociaal domein efficiënter kunnen – en of onze applicaties daarbij kunnen helpen.