Een cliëntvolgsysteem is een digitale oplossing waarin organisaties alle gegevens en interacties rondom hun cliënten, klanten of patiënten centraal vastleggen en beheren. Dit systeem wordt breed ingezet door gemeenten, de zorg, het onderwijs en andere organisaties binnen het sociaal domein. Met behulp van het clientvolgsysteem stroomlijnen processen, verbetert de communicatie onderling en wordt de kwaliteit van de dienstverlening hoger. Hoe? Dat vertellen we je in deze blog.
De voordelen van een clientvolgsysteem
- Alle informatie over een cliënt is op één plek beschikbaar, van het eerste contact tot de afronding van het traject.
- Het voorkomt dat belangrijke gegevens verloren gaan of dat informatie dubbel wordt gevraagd aan de cliënt. Data wordt daarnaast op het juiste moment automatisch weer klaargezet voor vernietiging.
- Het ondersteunt administratieve processen door middel van bulkhandelingen of het automatisch overnemen van administratieve handelingen. Daardoor houden professionals meer tijd over voor persoonlijke begeleiding.
Software voor gemeenten
Gemeenten gebruiken een clientvolgsysteem om daarin aanvragen en trajecten binnen het sociaal domein te beheren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Wmo-trajecten, jeugdzorgtrajecten en participatietrajecten. Specifieke modules maken het mogelijk om formulieren, rapportages en managementinformatie uniform en veilig vast te leggen.
Als een clientvolgsysteem op de juiste manier ingericht is en gebruikt wordt, blijkt het een enorme meerwaarde voor zowel de eindgebruiker als voor het verkrijgen van nuttige managementinformatie. Zeker wanneer er meerdere processen bij één cliënt geregistreerd zijn.
Methodische aanpak schoolverzuim
De bij Leerplicht landelijk bekende Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS) is een goed voorbeeld waarmee de inrichting van het clientvolgsysteem van meerwaarde is. Door landelijk volgens de methodische aanpak schoolverzuim te werken, worden jongeren op dezelfde manier benaderd en worden dezelfde methoden gebruikt om schoolverzuim te voorkomen en te verminderen. Daarnaast leren gemeenten op deze manier van elkaar en laten de cijfers landelijk hetzelfde zien. Zo vergelijk je geen appels met peren.
Met ons cliëntvolgsysteem heb je goed inzicht in het verzuimproces, daardoor kun je tijdig passende interventies inzetten aan de hand van de methodische aanpak schoolverzuim.
Het positieve effect van een clientvolgsysteem in het sociaal domein
Het gebruik van een clientvolgsysteem in het sociaal domein heeft een diepgaand effect op de manier waarop organisaties hun dienstverlening vormgeven. Doordat alle relevante informatie overzichtelijk en real-time beschikbaar is, nemen professionals sneller en beter onderbouwde beslissingen. Dit leidt tot een meer persoonlijke en gerichte aanpak, waarbij de behoeften en voortgang van de cliënt centraal staan.
Ook dragen we er zorg voor dat er op een heldere manier gerapporteerd wordt over de aanwezige informatie in het systeem, zodat organisaties goed beleid maken op basis van resultaten.
Daarnaast vermindert het clientvolgsysteem de kans op fouten en miscommunicatie, wat de betrouwbaarheid van de zorg en/of ondersteuning vergroot. Ook verbetert het de kwaliteit en continuïteit van de dienstverlening aanzienlijk, waardoor de cliënttevredenheid hoger wordt.
Hierbij updaten wij ons clientvolgsysteem bij nieuwe wet- en regelgeving, waardoor wij je als organisatie ontlasten in het op de juiste manier doorvoeren van nieuwe wet- en regelgeving in software.
Hoe kan een clientvolgsysteem voor jouw organisatie van dienst zijn?
Heb jij een organisatie in het sociaal domein en ben je benieuwd naar de specifieke mogelijkheden en voordelen van een clientvolgsysteem voor jouw organisatie? Dan vertelt onze Software Specialist Rob je graag vrijblijvend over de mogelijkheden van ons clientvolgsysteem.
Neem contact op met Rob via r.stad@metaobjects.nl of het nummer +31 (0)40 750 1616 om een vrijblijvend gesprek in te plannen!